Med kärlek för tempeh

Med kärlek för tempeh

Jag minns när jag först hittade tempeh. Då var det ännu ingen stor grej i Sverige och gick knappt att hitta någonstans. Själv hittade jag ett tyskt märke i en specialaffär i Malmö, och det var den enda tempehn jag kunde hitta på flera år. Vilket var lite opraktiskt eftersom jag då bodde 1,5 timmes körning därifrån och hur mycket jag än älskar tempeh så kändes 3 timmar i bil lite väl dramatiskt för att få äta lite fermenterade bönor.

Men nu finns tempeh i de flesta mataffärer, både naturell och marinerad, kyld och fryst. Och framför allt: närproducerad och gjord på svenskodlade baljväxter.

Nedan finns ett enkelt recept på en underbar tempeh och auberginepasta. Men om du mot förmodan inte tycker det låter gott, så är mitt förslag följande: hacka tempehn i bitar och stek på ganska hög värme tills den tagit lite färg. Då häller du i lite sojasås, sriracha och lönnsirap. Låt såsen koka bort och tempehn bli lätt karamelliserad. Det blir SÅ gott att du kan äta den direkt ur pannan! Eller servera till i princip vad som helst.

Italiensk mormorspasta med smulad tempeh och aubergine

4 portioner

500 g pasta
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
150 g tempeh
2 msk tomatpuré
1 burk passerade tomater
1 msk rödvinsvinäger
1 msk grönsaksfond
1 kruka färsk basilika
vegansk parmesan
salt och svartpeppar

  1. Koka pastan i saltat vatten enligt instruktioner på paketet.
  2. Hacka löken och pressa vitlöken och stek i rikligt med olja i en gryta eller djup stekpanna.
  3. Skär auberginen i tärningar och smula tempehn i mellanstora bitar. Stek tills tills allt får färg.
  4. Tillsätt tomatpurén, stek den lätt. Häll ner passerade tomater, vinäger, fond, hackad basilika samt salt och peppar. Låt sjuda 10 minuter.
  5. Blanda i pastan och vänd runt. Riv över vegansk parmesan och servera direkt.

Fler recept med tempeh finns i vår app!

‎Plantry: Meal Plans & Recipes
‎Easy Meal Planning & Grocery Shopping. Enjoy tasty dinners with our mouth-watering recipes that are good for you and the planet. MEAL PLANNING IS BETTER • Pick a plan, tweak it, or make one from scratch. Save time and money and eat healthier. • Tasty Vegan Recipes. Eating plant-based vegetarian an…

Glad matlagning från oss på Plantry 💚