Grönkålssoppa med vita bönor

Grönkålssoppa med vita bönor

Det verkar som det finns soppmänniskor och antisoppmänniskor. Antingen eller. Jag har i alla fall sällan mött någon i mitten. Själv är jag en soppmänniska. Men alla i min familj är antisoppmänniskor, så jag äter inte soppa så ofta som jag hade önskat. Men nog om det, om du är en soppmänniska kommer du älska detta receptet. Om du är anti kanske du ska göra en macka i stället.

Grönkålssoppa med vita bönor

4 portioner

Soppa
2 medelstora potatisar
1 gul lök
7 dl grönsaksbuljong
200 gram grönkål
1 burk vita bönor
3 dl havregrädde
1 citron, skalet
1 dl vitt vin
neutral olja

Topping
havrebaserad crème fraiche
solrosfrön
pumpafrön

  1. Skala potatisen och skär den i cirka 3 cm stora kuber. Hacka löken grovt.
  2. Hetta upp neutral olja i en kastrull. Stek potatis och lök cirka 5 minuter tills potatisen är mjuk.
  3. Ansa grönkålen genom att skära bort den hårda stammen i mitten. Tillsätt grönkålen till gryta och låt koka till den mjuknat.
  4. Tillsätt bönor, grädde och vitt vin. Riv ner det yttre citronskalet och rör om.
  5. Mix soppan slät med en stavmixer eller hög blender. Rosta fröna i en torr stekpanna.
  6. Servera soppan varm och toppa med crème fraiche och rostade fröer.

Glad matlagning önskar vi på Plantry 💚

‎Plantry: Meal Plans & Recipes
‎Easy Meal Planning & Grocery Shopping. Enjoy tasty dinners with our mouth-watering recipes that are good for you and the planet. MEAL PLANNING IS BETTER • Pick a plan, tweak it, or make one from scratch. Save time and money and eat healthier. • Tasty Vegan Recipes. Eating plant-based vegetarian an…