Saras smörgåstårta

Saras smörgåstårta

Det här känns nästan lite heligt för mig. Att dela mitt smörgåstårta recept. Det har visserligen inte gått i arv i generationer, men det känns ändå väldigt personligt för mig. När jag var 7-8 år var min pappa brandman. En gång hade en kollegas fru gjort en smörgåstårta som jag älskade. Vi fick receptet och jag lärde mig laga det själv innan jag var 10 år! Sen dess har det hängt med mig genom livet. Men något som inte hängt med är räkorna och tonfisken som fanns i receptet från början.

När jag blev vegan var min första tanke “jag måste veganisera smörgåstårtan”. Eller kanske inte riktigt min första tanken, men en viktig sådan. Jag testade och var helt blown away vad likt det blev! Det var 7 år sedan nu och sen dess har jag gjort denna veganska smörgåstårta minst två gånger om året. Hittills har alla jag bjudit den på, både köttätare och veganer, älskat den.

Jag serverar alltid den med citronpeppar för det har jag gjort sen jag var liten och det är så gott. Och den görs oftast på hönokaka, för det ingick också i det ursprungliga receptet. Men ärligt talat tycker jag det blir minst lika gott på “vanligt” bröd, så använd vad du vill. Men vad du än gör, håll inte tillbaka på majonnäsen och fyllningarna! Det finns inget så besvikande som en torr smörgåstårta.

Och en side note. Jag vet att det står ketchup. Du läste inte fel. Men du får bara lita på mig med det här. Lova!

Saras smörgåstårta

Till en halv hönökaka, som på bilden behöver du:

4 halvor hönökaka
Vegansk majonnäs, att bre på alla lager

Lager 1 Tonfuskröra
0,5 pkt väl mosade kikärtor, använd potatisstöt eller gaffel
Cirka 0,5 dl vegansk majonnäs
Salt
10-15 cm finhackad purjolök, både den gröna och vita delen
Ketchup, bred ett tunt lager över hela

Lager 2 Äggröra
150 gram smulad fast tofu
Cirka 0,5 dl vegansk majonnäs
3 msk näringsjäst
Salt och svartpepper

Lager 3 Skagenröra
150 gram finhackad fast tofu
0,5 dl vegansk majonnäs
0,5 dl växtbaserad créme fraîche
Finhackad dill, färsk eller fryst
0,5 liten finhackad rödlök
Salt och svartpeppar

Topping
Majonnäs
Sallad
Skivad gurka
Tomat
Citronpeppar

  1. Rör ihop alla fyllningar i separata skålar och sätt sen ihop smörgåstårtan. Låt stå över natten.
  2. Dagen efter: jämna till kanterna med en kniv. Bred på majonnäs på alla sidor. Garnera hur du vill, men ta fram ditt inre barn och ha kul med det!

Hoppas ni gillar den!

Bästa hälsningar,
Sara på Plantry 💚

Ladda ner appen här:

‎Plantry: Meal Plans & Recipes
‎Easy Meal Planning & Grocery Shopping. Enjoy tasty dinners with our mouth-watering recipes that are good for you and the planet. MEAL PLANNING IS BETTER • Pick a plan, tweak it, or make one from scratch. Save time and money and eat healthier. • Tasty Vegan Recipes. Eating plant-based vegetarian an…