Min passion för surdeg

Min passion för surdeg

Surdeg har blivit lite av en passion för mig. Jag älskar hur intuitivt det är, att man inte strikt behöver följa ett recept, att man kan improvisera. Men med det sagt vill jag inte få det att verka svårt, det vore motsatsen till varför jag ville skriva denna posten. Surdeg är inte svårt! Det är inte något mystiskt, magiskt, som bara vissa lyckas med. När du väl har en aktiv surdegsgrund och har lärt dig hur du tar hand om den, så är det faktiskt väldigt lätt att baka surdegsbröd.

Många börjar med att skapa sin egen surdegsgrund, och det kan man så klart göra om man vill. Men jag hade rekommenderat er att inte börja där, utan att be att få lite surdeg från en vän eller ett bageri. Att bara hoppa över det steget så du snabbare kan komma till det roliga -att baka! Du behöver inte ens veta hur man startar en egen surdegsgrund, du behöver bara vet hur man tar hand om en.

Det fina med surdegsbakning är att du kan göra det så lätt eller svårt du vill. Du kan ta genvägar och ändå få ett bra bröd, ett bröd som är hästlängder bättre än något du kan köpa i butik! Eller kan du nörda in dig och öka hydreringen, göra autolys och vika fyra gånger. Men så länge du har en bra, aktiv surdeg, gör minst ett vik och har koll på jäsningen så får du bra bröd oavsett.

Jag tänkte dela två olika recept på surdegsbröd här på bloggen snart. Ett lite enklare, som jag själv började med när jag var ny på surdegsbakning, och ett recept som är det jag oftast använder nu när jag har bakat lite längre. Mitt bästa tips är att välja ett recept och baka det om och om igen. På så sätt kan du lättare lära dig av dina misstag och se konsekvenserna av dem.

Vi hörs snart!

Varma hälsningar,
Sara på Plantry 💚

‎Plantry: Meal Plans & Recipes
‎Easy Meal Planning & Grocery Shopping. Enjoy tasty dinners with our mouth-watering recipes that are good for you and the planet. MEAL PLANNING IS BETTER • Pick a plan, tweak it, or make one from scratch. Save time and money and eat healthier. • Tasty Vegan Recipes. Eating plant-based vegetarian an…