Skolans köttfärssås

Skolans köttfärssås

Jag minns köttfärssåsen vi fick i skolan när jag var liten. Jag brukade älska den! Med det sagt är jag ganska säker på att jag inte hade varit särskilt imponerad av den idag, av fler anledningar än att jag inte längre äter kött. Men hur som helst så fick jag för några år sen för mig att veganisera skolans köttfärssås, så som jag minns den. Och helt ärligt kanske det är ett av mina bästa recept. Det är hur gott som helst!

Med torkad sojafärs är den också både billigare och nyttigare än en köttfärsås med formbar vegofärs, men det går så klart att byta ut den torkade sojafärsen mot någon annan färs om man vill. Jag har testat med Beyond färs och det blir också bra, men får då en helt annan smak.

Jag har inga riktigt bra bilder på den här rätten, men jag kan nästa lova att det kommer bli en ny favorit hos er också!

Skolans köttfärssås och spaghetti

4-6 portioner

150 g torkad sojafärs
1 grönsaksbuljongtärning, till kokning av sojafärsen
2 vitlöksklyftor
1 schallottenlök
1 morot
1,5 dl riven rotselleri
0,5 dl tomatpuré
0,75 dl ketchup
2 dl vatten
1 burk krossade tomater
2 msk grönsaksfond
1 msk kinesisk sojasås
torkad basilika
torkad oregano
salt
svartpeppar
paprikakrydda
1 skvätt balsamvinäger
olivolja, för stekning
4-6 portioner spaghetti

  1. Börja med att koka sojafärsen i buljongvatten i 10 minuter. Häll bort vattnet och pressa färsen lite med en sked så du får ur mer vätska.
  2. Riv morot och rotselleri. Finhacka löken.
  3. Fräs lök och pressad vitlök i olivolja tills de mjuknat.
  4. Tillsätt fonden och tomatpurén och fräs en minut till innan du häller allt utom balsamvinägern. Låt puttra utan lock i minst 10 minuter, gärna längre.
  5. Smaka av med mer kryddor och en skvätt balsamvinäger. Ät med helt vanlig spaghetti.

Smaklig spis,
önskar Sara på Plantry 💚

Vi har många olika recept på köttfärssås i Plantry. Ladda ner appen här:

‎Plantry: Meal Plans & Recipes
‎Easy Meal Planning & Grocery Shopping. Enjoy tasty dinners with our mouth-watering recipes that are good for you and the planet. MEAL PLANNING IS BETTER • Pick a plan, tweak it, or make one from scratch. Save time and money and eat healthier. • Tasty Vegan Recipes. Eating plant-based vegetarian an…